Klank
In de Anne Frank Cantate wordt de klank gemaakt door het koor, de solisten en het orkest.
Een componist bedenkt wie op welk moment speelt en welke tonen dat moeten zijn.
Soms speelt iedereen tegelijk, soms wordt er solo gezongen of spelen alleen de strijkers.
De verdeling van de tonen bepaalt de dichtheid. Klinken er veel tonen tegelijk en kort na elkaar?
Dan is de dichtheid hoog. Als je voor elke toon een stipje neerzet, kun je mooi laten zien hoe de dichtheid van de muziek eruit ziet.
Door de dichtheid te veranderen kun je de sfeer en het gevoel van de muziek veranderen.
Het koor zingt op zo’n manier dat je de angst van de mensen hoort. Plotseling wordt dit onderbroken door een soort schikreactie.
Schematisch ziet dat eruit zoals op de afbeelding.
In dit fragment bidden de slachtoffers om verlossing. Je hoort veel stemmen. De dichtheid is hoog.
Zet zelf stippen in een vierkant en teken zo de dichtheid van dit fragment. Welke verschillen zie je met de dichtheid van het vorige fragment?
Bekijk ook het videofragment en luister naar wat Hans Kox over de emoties in muziek te vertellen heeft.
Hans Kox wilde een zo realistisch en duidelijk mogelijk beeld geven van wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog gebeurd is. Daarom heeft hij in de Anne Frank Cantate een uitspraak van Hitler gebruikt.
De dichtheid van dat fragment is ook te zien in de afbeelding.
Heeft Hans Kox gekozen voor een hoge of lage dichtheid?
Ken je zelf een liedje dat veel emotie bij jou oproept?
Welke emoties zijn dat?
Is de dichtheid in dat liedje vooral hoog of juist laag?
Wat betekent dat voor de sfeer en het gevoel van dat liedje?