Structuur

Het derde deel van de cantate heeft de titel Lux (licht) en gaat over de vraag wat er gebeurt na de dood.
Misschien denk je daar zelf ook wel eens over na, of misschien wil je er juist helemaal niet over nadenken.

Na de bevrijding zijn massagraven gevonden. De Nazi’s lieten hun slachtoffers eerst hun eigen graf graven. Veel slachtoffers voelden of wisten dat ze niet lang meer te leven hadden.

Luister naar twee fragmenten, lees de teksten en bekijk de geluidsgolven. Hoe dikker de geluidsgolf, hoe harder de muziek. 

Stop het fragment.
Luister naar het fragment.

Wat valt je op aan de opbouw van dit fragment? Welke climax (wanneer de muziek het hardste wordt) is het grootste? Waarom denk jij dat dat zo is?

Stop het fragment.
Luister naar het fragment.


Wat valt je op aan de opbouw van dit fragment? Welke climax (wanneer de muziek het hardste wordt) is het grootste? Waarom denk jij dat dat zo is?

Als een mens overlijdt, stopt het hart met kloppen. De hartslag is het teken van leven.
Wanneer je naar het volgende fragment luistert, hoor je hoe Hans Kox de hartslag op muziek heeft gezet door middel van een ostinato (een kort stukje van de muziek dat vaker herhaald wordt).

Dit ostinato komt steeds terug in het volgende fragment. De tekst van dit fragment staat in het tekstkader.

Stop het fragment.
Luister naar het fragment.

Wat gebeurt er met het ostinato bij de tekstregel: “Wir zünden heute unser letztes Licht”?

  1. Het zwakt af en stopt.
  2. Het gaat steeds sneller en harder.
Stop het fragment.
Luister naar de ostinato uit de cantate.

Maak nu zelf een ostinato. Je kunt de toonhoogtes aanpassen en je ostinato afspelen. Probeer een bedreigende en een trieste ostinato te maken.
Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat het ostinato klinkt alsof er iemand sterft?

Laat jouw ostinato aan iemand anders horen en vraag welk gevoel het oproept. Klopt het met jouw bedoeling?

Wil je weten wat Hans Kox zelf over zijn ostinato te vertellen heeft? Bekijk het videofragment.

Lees meer >
< Terug